Home » VRO voor de Motor. Dit leer je allemaal
VRO voortgezette rijopleiding motor

VRO voor de Motor – meer motor controle in 1 dag

Ik heb een geweldige leuke en leerzame dag gehad op het SEC, Safety Experience Center, te Rosmalen tijdens een VRO voor de motor. Maar wat leer je allemaal op zo’n dag? En is een VRO ’t geld waard?

Wat is een VRO certificaat

VRO staat voor “Voortgezette Rijopleiding”. Het is een training die bedoeld is om de rijvaardigheid van motorrijders te verbeteren, zowel beginners als ervaren rijders. De training wordt gegeven door de KNMV, de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging.

De VRO bestaat uit twee delen: VRO 1 en VRO 2. VRO 1 is een basistraining die zich richt op de volgende onderwerpen:

  • Remmen
  • Bochten rijden
  • Balans en controle
  • Omgaan met andere weggebruikers
  • Weerbaarheid

VRO 2 is een meer gevorderde training die zich richt op de volgende onderwerpen:

  • Rijvaardigheid in bijzondere situaties, zoals slecht weer, onverwachte obstakels en andere gevaarlijke situaties
  • Rijvaardigheid in het verkeer, zoals anticiperen en reageren op andere weggebruikers
  • Rijvaardigheid op de snelweg

De VRO wordt gegeven op afgesloten oefencentra. De training wordt gegeven door ervaren instructeurs die de deelnemers helpen om hun rijvaardigheid te verbeteren.

VRO voor de motor – introductie

De dag start rond 8 uur met een introductie van wat de dag gaat inhouden. Gevolgd door een presentatie over mentale training en wat veilig motorrijden volgens hun en ons inhoud. Daarna is het op de motoren stappen en het terrein oprijden.

Als eerste doen de instructeurs voor hoe een motor zich gedraagt bij een snelheid van 50 tot 70 kilometer per uur, hoe hij mooi rechtop blijft als de snelheid constant is en wat er gebeurd als je bijvoorbeeld een ruk aan het stuur geeft en welke kant de motor dan opgaat.

Voortgezette rijopleiding motor – de oefeningen

Langzame slalom en draaien op de weg

Daarna mogen we zelf op de motor stappen en beginnen we rustig met de langzame slalom. Als het goed is hoort dit onderdeel bij je motorrij-examen. Maar al snel wordt duidelijk dat niet iedereen het nog even goed beheerst. Ook ik, merk ik. De eerste paar keren blijven de pionnen weliswaar staan, maar het gaat niet zo als het hoort. Na wat tips van de instructeur begint het weer te dagen: iets meer gas zodat de motor niet “stottert”, bijremmen met de achterrem en afschuinen die hap.

Aan het einde van de slalom zal er ook omgedraaid moeten worden om terug te rijden en aan te sluiten achter de rij. Euh, ja, draaien op de weg. Mijn grootste punt op de motor. Nadat ik ooit met mijn vorige motor de grond heb gekust heb ik dat nooit meer gedurfd. Maar nu moet ik! Gelukkig merkt de instructeur het, en geeft me elke keer zodanige tips dat na vier keer proberen ik de motor met alle gemak op de weg durf te draaien. Nou, die smile op mijn gezicht zorgde ervoor dat ik mijn helm bijna niet meer afkreeg. Vertrouwenspunt 1 op de motor is er!

Als afsluiting van deze oefening neemt de instructeur me op mijn eigen motor mee achterop om me te laten voelen hoe ver je een motor kunt afschuinen. Gaaf om te merken hoe ver je met zo’n apparaat kunt gaan.

Voortgezette rijopleiding motor - Slalom
Voortgezette rijopleiding motor – Slalom
VRO 1 - Voortgezette RijOpleiding
VRO 1 – Voortgezette RijOpleiding
VRO voor de motor - Slalom
VRO voor de motor – Slalom
VRO voor de motor - Slalom
VRO voor de motor – Slalom

Noodstop

Na een uitleg over gebruik en verschil van voorrem, achterrem en ABS is het aan ons.

Per twee mogen we met een zelfgekozen snelheid komen aanrijden en bij de pionnen is het hard remmen. Voor diegene met ABS is het de bedoeling zo danig hard te remmen dat ABS in werking treedt. Ik merk al snel dat echt remmen moeilijker is dan gedacht en dat je met een motor ook echt hard kunt afremmen. Goede oefening dus!

Uitwijkproef

Ook dit onderdeel hoort bij je rijexamen, alleen gaat men hier een stapje verder. Natuurlijk eerst een uitleg en demonstratie over hoe en wat. Eerste krijg je nog tips over wanneer je moet beginnen te remmen en mag je zelf kiezen welke kant op je uitwijkt. Daarna beslist de instructeur welke kant je moet uitwijken. Een van de laatste keren zegt de instructeur als verrassing in ene keer niet meer welke kant je op moet gaan, grappig om dan te zien wie er eigenlijk vol door de pionnen vliegt (en nu zijn het nog pionnen 😉 ) Mentale training noemen ze dat, want in werkelijkheid moet je altijd voor jezelf beslissen en niet voor je laten beslissen.

VRO - Uitwijkproef
VRO – Uitwijkproef
Voortgezette rijopleiding motor - Uitwijkproef
Voortgezette rijopleiding motor – Uitwijkproef

Motorgym

Een volgend onderdeel van de Voortgezette rijopleiding motor is motorgym: rondjes rijden over het terrein en dan de instructeur nadoen in zijn houding. Arm los, staan, een knie op het zadel, amazone zit. Dat soort rare fratsen. Niet mijn ding, ik hang telkens met mijn laarzen tegen mijn koffers aan. Ik heb het maar gehouden bij staan op de motor. Iets wat ik zelf ook al vaker doe tijdens lange ritten.

Remmen op zand

Aangezien het te warm was om eigenlijk ook maar iets uit te voeren heb ik deze oefening aan me voorbij laten gaan. Wel gekeken hoe andere het deden en zo toch nog wat proberen op te steken. De hitte had me even goed te pakken en mijn lichaam riep me even een korte time-out toe.

Troep op de weg

Het lijkt eng, maar uiteindelijk stelt het helemaal niets voor. Rijden over afval op de weg. In ons geval twee autobanden en stuk hout. Doe het twee keer, de eerste keer schrik je nog van het geluid, maar daarna heb je zoiets van “been there, done that”.

Presentatie over bochten rijden

Na de korte pauze krijgen we een introductie over hoe je een bocht dient te nemen, hoe je deze kunt inschatten en over klaar zijn voor de bocht. Allemaal erg interessant, maar het is midden op de dag, bloedje heet en we zitten binnen wat in te kakken bij de dia’s. Tijd voor actie dus…

Bochtjes rijden

Leukste onderdeel van de hele dag. Het “circuit” bestaat uit allemaal krappe bochtjes en we mogen we om de beurt achter de instructeur aan over de baan rijden. De instructeur geeft tijdens zijn voorrijden aanwijzingen en laat je je de ideale bochtenlijnen zien. Het gaat steeds een beetje harder en ik merk dat ik mijn motor steeds een beetje platter begin te gooien. Mijn smile onder mijn helm wordt steeds breder en het plezier met elke ronde groter.

Super! Als we stoppen kijk ik even vlug naar mijn achterbandje – bijna geen “schaamrandjes” meer 😀

Voortgezette rijopleiding motor
Voortgezette rijopleiding motor
VRO - Voortgezette rijopleiding motor
Voortgezette rijopleiding motor
VRO 1 - Voortgezette RijOpleiding
Voortgezette RijOpleiding
VRO 1 - Voortgezette RijOpleiding motor
Voortgezette RijOpleiding motor

Afsluiting

Even lekker nababbelen en bijkomen. We krijgen allemaal ons certificaat en er wordt ons nog gevraagd een evaluatieformulier in te vullen. Vervolgens is het afscheid nemen en op weg naar huis!

Meteen als ik de openbare weg op draai merk ik al dat ik zekerder op mijn motor zit. Het volgen van een VRO voor de motor is dus zeer waardevol en zijn geld meer dan waard is. Nu is het een kwestie van het geleerde bij te houden en te blijven oefenen.


6 gedachten over “VRO voor de Motor – meer motor controle in 1 dag”

  1. Heej die Sas..

    leuk stukkie, en mooie foto’s :yes:

    Goed om te lezen dat je weer een stuk zekerder ben.
    Zoals je ziet op de laatste paar fotokes… het zal niet lang gaan duren eer dat je de laars aan de grond gaat rijden.

    GreetZ
    Wilfried.

  2. Mooi verslag! Hoop dat ik zelf ook ooit nog eens aan een VRO toe kom maar vooralsnog stijgt het boven mijn budget uit helaas!

    Dan zelf maar oefenen… (Vooral de bochtjes, pfffffff)

  3. Het is zeker zaak veel te blijven rijden.
    Goed van je hoor om eens zo’n cursus te doen, ik reed gewoon veel te weinig en durfde op den duur het drukke verkeer niet meer in, omdat ik me toch onzeker ging voelen. Geen motor meer voor mij :no: :bike:

  4. Leuk verslag met al die foto’s.
    Mooi certificaat erbij en het belangrijkste natuurlijk, dat je er écht wat aan hebt gehad.

    (moest bij ‘motorgym’ wel even lachen 😀 /noob)

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven